ОСОБЛИВОСТІ ПРОЄКТУВАННЯ СИСТЕМ НАДДУВУ СУЧАСНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ДИЗЕЛІВ З УРАХУВАННЯМ ЗМІНИ ТИСКУ ПОВІТРЯНОГО ЗАРЯДУ ЗА ШВИДКІСНОЮ ХАРАКТЕРИСТИКОЮ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2025.2.02Ключові слова:
автомобільні дизелі, середній ефективний тиск, тиск наддуву, зовнішня швидкісна характеристикаАнотація
У сучасному світовому дизелебудуванні значною мірою вичерпано можливості підвищення ефективності внутрішньоциліндрових робочих процесів автомобільних малолітражних дизелів. Водночас питання оптимізації роботи дизельних двигунів у всьому діапазоні експлуатаційних режимів – від частоти обертання холостого ходу до номінальної частоти обертання колінчастого валу – залишається недостатньо дослідженим. Український двигунобудівний потенціал, не зважаючи на відсутність масового серійного виробництва, має значні напрацювання в галузі дослідження режимів роботи таких дизелів, що включають розробку критеріїв формування зовнішньої швидкісної характеристики та інноваційний підхід до проєктування систем наддуву сучасних автомобільних дизелів. Запропонований підхід базується на швидкісній характеристиці тиску повітряного заряду та передбачає використання сукупності сучасних програмних засобів для вирішення задачі дослідження і розробку схеми підключення агрегатів системи наддуву. Розроблені рішення мають потенціал для впровадження на світовому ринку проєктування сучасних автомобільних дизелів та підвищення конкурентоспроможності вітчизняних розробок у цій галузі. Як приклад дієздатності запропонованого підходу на основі отриманої аналітичної залежності для вітчизняного автомобільного шестициліндрового малолітражного дизеля 6ДТНА1 (6ЧН 8,8/8,2) проведено оптимізацію та побудовано необхідні графіки залежностей показників оптимального середнього ефективного тиску та раціонального тиску наддуву від частоти обертання колінчастого валу на режимах зовнішньої швидкісної характеристики. На підставі цих залежностей для вітчизняного малолітражного дизеля 6ДТНА1 вибрана прогресивна система наддуву та розроблена пропонуєма схема підключення її агрегатів.
Посилання
Марченко А.П. Еволюційний розвиток дизелів автотранспорту: екологічні та економічні показники / А.П. Марченко, І.В.Парсаданов, І.В. Рикова // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2023. – №1. – С. 3-10.
Марченко А.П. Критерії оцінювання ефективності декарбонізації силових установок транспорту / А.П. Марченко, І.В.Парсаданов // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2024. – №1. – С. 3-11.
Грицюк О.В. Аналіз присутності прогресивних рішень вітчизняного високообертового малолітражного дизеля у двигунах світового автомобільного транспорту / О.В. Грицюк // Розвиток транспорту. – 2024. – № 2(21). – С. 17-27.
Грицюк О.В. Аналіз розвитку підходів до моделювання ЗШХ автомобільного дизеля у вітчизняному двигунобудування / О.В. Грицюк, А.О. Сусла // Наукові праці Міжнародної науково-практичної конференції до Дня автомобіліста та дорожника "Сучасні технології в автомобілебудуванні, транспорті та при підготовці фахівців". – Харків: ХНАДУ, 2023. – С.115-119.
Steinparzer F. The New BMW Six-cylinder Top Engine with Innovative Turbocharging Concept / F. Steinparzer, D. Nefischer, D. Hiemesch, E. Rechberger // MTZ worldwide Issue 10/2016. – №10. – P. 38-44.
Техніко-економічне обгрунтування необхідності державної підтримки у виконанні інноваційно-інвестиційного проекту «Розроблення та впровадження у виробництво малолітражного автомобільного дизеля потужністю 100-175 к.с. подвійного призначення (Слобожанський дизель)»: монографія / Ф.І. Абрамчук, С.О. Альохін, М.Л. Бєлов та інш. – Харків: ХНАДУ, 2012. – 164 с.
S. Akehurst S. A Multiple Factor Simulation and Emulation Approach to Investigate Advanced Air Handling Systems for Future Diesel Engines / S. Akehurst, M. Piddock // Technical Papers – 2018 –01 –0297. – P. 17-26.
Грицюк О.В. Теоретичні основи та практичні методи створення високообертового малолітражного дизеля багатоцільового призначення. Автореф. дис. … д-ра техн. наук : спец. 05.05.03 – двигуни та енергетичні установки / Грицюк Олександр Васильович ; НТУ «ХПІ». – Харків, 2010. – 39 с.
Врублевський О.М. Наукові основи вибору параметрів акумуляторної паливної апаратури з електронним керуванням для високообертового дизеля. Автореф. дис. д-ра техн. наук : спец. 05.05.03 –двигуни та енергетичні установки / Врублевський Олександр Миколайович ; НТУ «ХПІ». – Харків, 2011. – 36 с.
Simcenter Amesim // Офіційний сайт Simens. Режим доступу до сайту: https://plm.sw.siemens.com/en-US/simcenter/systems-simulation/amesim/
Грицюк О.В. Кількісна оцінка впливу середньостатистичного частотного режиму навантаження автомобільного дизеля на вибір схеми організації сумішеутворення // О.В.Грицюк, М.О.Єльмін / Сучасні технології на автомобільному транспорті та машинобудуванні: наукові праці міжнародної науково-практичної конференції. – Харків: ХНАДУ, 2019. – С. 177 - 180.
Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №94461 Україна. Комп’ютерна програма «Approximation_LSM» / Д.В. Левченко, О.В. Грицюк, А.О. Прохоренко (Україна); авторські майнові права належать: Левченко Д.В., Грицюк О.В., Прохоренко А.О., ХНАДУ; заявл. 08.11.2019; дата реєстрації 04.12.2019.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Двигуни внутрішнього згоряння

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.