КЕРУВАННЯ ПОДАЧЕЮ ПАЛИВА СИСТЕМОЮ АКУМУЛЯТОРНОГО ТИПУ З МЕТОЮ ЗМЕНШЕННЯ ВТРАТ НА ПРИВІД НАСОСА

Автор(и)

  • І.Г. Пожидаєв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0533-9199
  • О.Ю. Ліньков Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-2780-2412

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2025.2.04

Ключові слова:

паливний насос високого тиску, акумуляторна паливна система, механічні втрати, дизельний двигун

Анотація

Відповідність сучасним екологічним стандартам та вимогам до паливної економічності є основними завданнями, що стоять перед виробниками дизельних двигунів. Для вирішення цих завдань вживаються заходи з інтенсифікації подачі палива та гнучкого управління її параметрів. Значною мірою виконання цих заходів забезпечують сучасні паливні системи (ПС) акумуляторного типу (системи Common Rail (CR)). Проте в такій ПС частина палива, що нагнітається паливним насосом високого тиску (ПНВТ) до акумулятора, є надмірною і скидається клапаном регулювання тиску до паливного бака. Відповідно частина механічної енергії, яку затрачено на привід ПНВТ, втрачається, що негативно позначається на ефективних та екологічних показниках двигуна. Особливо суттєвою є доля втрат на привід ПНВТ у малолітражних двигунах, що зумовлює необхідність вживати заходи щодо їх зменшення.

У статті наведено результати літературного огляду щодо рівня механічних втрат на привід паливного насоса високого тиску дизельного двигуна, способів регулювання ефективності ПНВТ на відповідних режимах роботи двигуна, а також обґрунтування необхідності керування подачею паливного насоса високого тиску, що входить до складу паливної системи акумуляторного типу, з метою зменшення механічних втрат на привід ПНВТ.

На основі проведеного аналізу зроблено висновок, що для зменшення втрат потужності на привід ПНВТ, а значить - підвищення механічного та ефективного ККД дизельного двигуна з акумуляторною паливною апаратурою, до складу останньої необхідно вводити пристрій, що забезпечує змінення подачі незалежно від частоти обертання вала насоса і тиску у акумуляторі. Подальший напрямок роботи пов’язаний з розробленням концепції конструкції ПНВТ, що дозволить зменшити механічні втрати дизеля на привід паливного насоса шляхом керування його подачею, а також розробкою математичних моделей, необхідних для опису та дослідження процесів у паливній системі двигуна.

Біографії авторів

І.Г. Пожидаєв, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

О.Ю. Ліньков, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

Посилання

Diesel-engine Management. Robert Bosch GmbH, 2004 – 3rd edition. ISBN 0-8376-1051-6.

Diesel-Speichhereinspritzstem Common Rail. Technische Unterrichtung. -Elektronische Motorsteuerung fur Dieselmotoren, Robert Bosch GmbH, Stuttgart, 1998.-50 s.

Mollenhauer K. Handbook of diesel engines / Klaus Mollenhauer, Helmut Tschoeke. – Berlin : Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2010. – 636 р.

Прохоренко А. А. Основы подхода к разработке конструкции и принципа управления ТНВД аккумуляторной топливной системы дизеля / А. А. Прохоренко, А.Н. Врублевский, А.В. Грицюк, Г.А. Щербаков // Двигатели внутреннего сгорания. – 2010. – № 1. – С. 12 – 17.

Врублевський О.М. Енергетичні затрати на привід ПНВТ дизеля з акумуляторною паливною системою / О.М. Врублевський, А.О. Прохоренко, І.Г. Пожидаєв, Д.В. Мешков, А.І. Тимченко // Автомобільний транспорт, 2012. – № 30. – С. 90-95.

Врублевский А.Н. Научные основы создания аккумуляторной топливной системы для быстроходного дизеля: моногр. / А.Н.Врублевский. – Харьков: ХНАДУ, 2010. – 216 с.

Leonard R. 2000 bar Diesel Common Rail by Bosch for Passengers Cars / R. Leonard, J. Warga // MTZ. – 2008. – № 10. – P. 26-31.

Jorach R. The upcoming generation of common rail injection systems for large bore engines from L’ORANGE GMBH. Design, Application, Performance and Emissions Of Modern Internal Combus-tion Engine Systems and Components / R. Jorach, H. Ressel, W. Scheibe, R. Prillwitz, L. Bakaj // ICE. – ASME. – 2002. – Vol. 39. – Р. 17–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-15

Номер

Розділ

КОНСТРУКЦІЯ ДВЗ