МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ ЗАБРУДНЕННЯ ПОВІТРЯНОГО ФІЛЬТРА В МОТОРНИХ ЕКСПЕРИМЕНТАХ

Автор(и)

  • О.В. Триньов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0344-8332
  • Д.Г. Сівих Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8585-734X

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2025.2.08

Ключові слова:

моделювання, експеримент, гідравлічний опір, дизель, повітреподача, економічні та екологічні показники, фільтр

Анотація

В публікації розглядається методика проведення моторних експериментів з дослідження впливу забруднення повітряних фільтрів впускної системи дизеля на економічні та екологічні показники двигуна. Методика дозволяє також відслідковувати в межах експлуатаційних режимів дизеля вплив змін коефіцієнта надлишку повітря на зазначені показники. В сучасних ДВЗ з електронними блоками керування управління процесами повітропостачання реалізується в автоматичному режимі. При цьому на основі закладеної в блок керування програми коригуються витрати як палива, так і повітряного заряду, розглядаються для розробки такої програми експлуатаційні режими двигуна, які визначаються в свою чергу типом ДВЗ, його призначенням, рівнем форсування та умовами експлуатації. При цьому основною метою залишається вибір оптимальних витрат як палива, так і повітря в залежності від експлуатаційного режиму. Зокрема витрати повітря, коефіцієнт надлишку повітря може коригуватися як в сторону збільшення на форсованих режимах для поліпшення процесів сумішоутворення, повноти згоряння палива, так і зі зменшенням на часткових режимах для зменшення насосних витрат і підвищення механічного ККД. Таким чином моделювання процесів забруднення повітряних фільтрів, обмеження витрати повітря через дизель можна розглядати в більш широкому плані, провівши певні експериментальні оцінки як для форсованих, так і часткових режимів навантаження. Запропонована експериментальна методика відзначається простотою і може використовуватися в навчальному процесі для закріплення відповідних теоретичних положень, зокрема з курсу «Експлуатація та ремонт ДВЗ».

Біографія автора

О.В. Триньов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доцент, професор кафедри двигунів внутрішнього згоряння Національного технічного університету

Посилання

Методичні вказівки до лабораторних робіт за курсом "Особливості експлуатації і ремонту сучасних ДВЗ" / уклад.: О.В. Триньов, Д.Г. Сівих, В.А. Кокуш, С.В. Обозний, - Харків: вид-во " Підручник НТУ "ХПІ", 2014. - 32с.

Diesel-Engine Management (Bosch Handbooks (REP)) 3rd Edition by Robert Bosch GmbH.

Індикатори засміченості очищувачів повітря ІЗВ-500, ІЗВ-600, ІЗВ-700 - Режим доступу: https://www.mashprom.com.ua/%D0%B8%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%8B-%D0%B7%D0% B0%D1%81%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0 %B8%D0%B7%D0%B2/

Марченко А. П. Двигуни внутрішнього згоряння : підручник у 6-ти т. – Т.3 : Комп’ютерні системи керування ДВЗ / А. П. Марченко, М. К. Рязанцев, А. Ф. Шеховцов. – Х.: Прапор, 2004. – 344 с.

Загальні принципи діагностування електронних систем керування автомобіля : навч. посіб. / О. Ф. Дащенко, В. Г. Максимов, О. Д. Ніцевич [та ін.]; за ред. М. Б. Копитчука. – О.: Наука і техніка, 2012. – 392 с.

Дяченко В. Г. Двигуни внутрішнього згоряння. Теорія : підручник / В. Г. Дяченко; за ред. А. П. Марченка. – Харків : НТУ «ХПІ», 2008. – 488 с.

Методичні вказівки до лабораторної роботи «Тепловий баланс дизеля з системою газотурбінного наддуву» з дисципліни «Теорія двигунів внутрішнього згоряння» / уклад.: В. Т. Коваленко, А. П. Марченко та ін. – Х.: ХДПУ, 1998. – 19 с.

Марченко А. П. Двигуни внутрішнього згоряння : підручник у 6-ти т. – Т.5 : Екологізація ДВЗ / А. П. Марченко, І.В. Парсаданов, Л. Л. Товажнянський, А. Ф. Шеховцов. – Х.: Прапор, 2004. – 360 с.

Приміський В. Стандарти і засоби вимірювання димності відпрацьованих газів дизельних двигунів / В. Приміський // Стандартизація. Сертифікація. Якість. - 2014. - № 3. - С. 17-21.

Норми і методи вимірювання димності відпрацьованих газів автомобілів з дизелями або газодизелями: ДСТУ 4276:2004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-15

Номер

Розділ

ВИПРОБУВАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЯ ДВЗ