МОДЕЛЮВАННЯ ЗНОСОСТІЙКОСТІ КОМПОЗИЦІЙНОГО ПОКРИТТЯ ДЛЯ ПОВЕРХОНЬ ПОРШНІВ ДВЗ АВІАЦІЙНОЇ НАЗЕМНОЇ ТЕХНІКИ

Автор(и)

  • О. А. Тамаргазін Національний авіаційний університет, Україна
  • А. Г. Довгаль Національний авіаційний університет, Україна
  • Л. Б. Приймак Національний авіаційний університет, Японія

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2018.1.12

Ключові слова:

авіаційна наземна техніка, двигун внутрішнього згоряння, поршень, покриття, зносостійкість, коефіцієнт тертя, ресурс

Анотація

Проведено математичне моделювання окремих триботехнічних характеристик інтрузійних покриттів, призначених для поверхонь поршнів двигунів внутрішнього згоряння, виготовлених з ливарних алюмінієвих сплавів. Проблема зносостійкості поршнів є однією з найбільших наукових проблем застосування двигунів та у двигунобудівный галузі. Наукове дослідження зносостійкості алюмінієвих сплавів поршнів є важливою для розробки технології поверхневого зміцнення. В якості компонентів для композиційних покриттів використовувалися карбід кремнію та оксид алюмінію різного гранулометричного складу. Було обрано основні фактори нанесення покриттів для визначення критичних для зносостійкості та якості покриття. Покриття наносили методом інтрузій в струмені піску піскострумінної машини та фіксували остаточною термічною обробкою. Середовище покриття змішували зі струменем піску в процесі нанесення покриття. Таким чином найменші частинки  наносились на підкладку в потоці струменю піску, а основне середовище –  пісок - відторгалося з поверхні. Результати отриманих триботехнічних характеристик використовували для побудови регресійних поліномінальних залежностей та визначення їх коефіцієнтів. Порядок полінома було обрано рівним двом відповідно до кількості факторів. Вищий ступінь поліному не має користі, оскільки  не впливає на точність розрахункових даних. Для визначення точності розрахунків було оцінено адекватність моделі. Так, було розраховано критерій Фішера для розробленої поліноміальної моделі та порівняно з табличним для визначення адекватності моделі, а також для визначення статистичної значущості коефіцієнтів поліноміальної моделі. У якості факторів оптимізації було обрано розмір частинки покриття та температуру остаточної термічної обробки. У якості функції відгуку було обрано зносостійкість покриття, що характеризує ресурс та коефіцієнт тертя, що вказує на можливе схоплювання в робочих умовах. Були визначені коефіцієнти поліноміальних моделей, визначена їх статистична значущість та побудовані двовимірні графічні залежності. Отримані моделі було перевірено на адекватність за допомогою статистичних критеріїв Стʼюдента та Фішера в кожній точці моделі. На основі візуальної оптимізації отриманих моделей було сформовано рекомендації щодо технологічних режимів нанесення покриттів на поверхні поршнів ДВЗ АНТ.

Посилання

Варюхно В. В., Довгаль А. Г., Бурдюженко Л. В., Лісовий Є. М. Моделювання зносостійкості електроіскрових покриттів при відсутності мащення. // Вісник НАУ. - № 2. - 2004. – С. 63-66.

Н. Ф. Дмитриченко, В. В. Варюхно, А. В. Кулинич, А. Г. Довгаль, В. П. Коба Продление ресурса деталей силовых установок авиационной наземной техники в условиях эксплуатации. // Металлофизика и новейшие технологии. – Том. 39, № 1. січень 2017. – С. 69-82.

М. Дмитриченко, О. Тамаргазін, О. Білякович, А. Довгаль, А. Савчук, Ю. Туриця, О. Міланенко Дискретні електро-іскрові покриття для зміцнення спідниць поршнів двигунів внутрішнього згоряння. // Systemy i Srodki Transportu Samochodowego. – Wibrane Zagadnienia. – Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Lukasiewicza. – Monografia nr 7. – Seria: Transport. – 2016. – С. 129-134.

Довгаль А. Г. Розробка композиційного матеріалу для сідел клапанів двигунів внутрішнього згоряння авіаційної наземної техніки. // Сучасні енергетичні установки на транспорті і технології та обладнання для їх обслуговування. 8-а Міжнародна науково-практична конференція. 28-29 вересня 2017 р. Херсон. Херсонська державна морська академія. – Матеріали. – Херсон: 2017. – С. 212-217.

Приймак Л. Б. Зносостійкість композиційного матеріалу для сідел клапанів на основі карбонітриду титану. // Сучасні енергетичні установки на транспорті і технології та обладнання для їх обслуговування. 8-а Міжнародна науково-практична конференція. 28-29 вересня 2017 р. Херсон. Херсонська державна морська академія. – Матеріали. – Херсон: 2017. – С. 279-283.

Евдокимов Ю.А., Колесников В.И., Тетерин А.И. Планирование и анализ экспериментов при решении задач трения и износа. – М.: Наука, – 1980. – 228 с.

Новик Ф. С. Математические методы планирования экспериментов в металловедении. В 2-х ч. – М.: МИС, – I ч. – 1970, – 110 с., – II ч. – 1972, – 118 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ТЕХНОЛОГІЯ ВИРОБНИЦТВА ДВЗ