ПОРІВНЯННЯ ПОКАЗНИКІВ ЗГОРЯННЯ ДВОТАКТНОГО ДВИГУНА З КАРБЮРАТОРОМ ТА БЕЗПОСЕРЕДНІМ ВПОРСКУВАННЯМ ПАЛИВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2021.1.05

Ключові слова:

двигун з іскровим запалюванням, розшарований паливоповітряний заряд, показники згоряння

Анотація

Предметом дослідження в статті є показники процесу згоряння двотактного двигуна 1Д 8,7 / 8,2 з іскровим запалюванням при використанні карбюраторної системи живлення (зовнішнє сумішоутворення) і системи безпосереднього впорскування палива, що забезпечує організацію розшарованого паливоповітряного заряду (РППЗ) і розшарованого збідненого паливоповітряного заряду (РЗППЗ) (внутрішнє сумішоутворення), які дозволяють оцінити характер протікання процесу згоряння. Метою досліджень є визначення характеру зміни показників згоряння двигуна при зовнішньому та внутрішньому сумішоутворенні й організації робочого процесу з РППЗ та РЗППЗ на режимах навантажувальної характеристики (n = 3000 мин-1). Завдання: провести експериментальні дослідження, одержати індикаторні діаграми; визначити за усередненими індикаторними діаграмами показники згоряння: індикаторний ККД (ηi), максимальний тиск згоряння (рz), ступінь підвищення тиску (λ), ступінь попереднього розширення (ρ), ступінь подальшого розширення (δ), показник характеру згоряння (m), максимальну швидкість тепловиділення (dx / dfi max), тривалість згоряння від ВМТ до точки Z (φz), загальну тривалість згоряння (dφz); побудувати характеристики зміни показників згоряння та отримати емпіричні залежності в залежності від навантаження двигуна. Використовується експериментально-аналітичний метод досліджень, який передбачає визначення характеру та аналіз перебігу процесу згоряння за показниками згоряння, які встановлено за експериментальними індикаторними діаграмами. Отримані результати. Застосування внутрішнього сумішоутворення та організація згоряння РЗППЗ й РППЗ дозволили отримати значення ηi більше ніж при зовнішньому сумішоутворенні на всіх режимах навантажувальної характеристики. Максимальне значення ηi для РЗППЗ складає 0,5 при навантаженні ре = 0,2 МПа, для РППЗ – 0,44 при ре = 0,25 МПа та 0,3 при ре = 0,36 МПа для двигуна з карбюратором. Максимальний тиск згоряння рz вище до 11 % при організації РЗППЗ (ступінь підвищення тиску λ знижена на 26 %) та на 20-22 % вище ніж при організації РППЗ (значення λ знижено на 31 %). Підвищення ступеня стиснення ε на 26,4 % та зниження ступеня попереднього розширення ρ при РЗППЗ в порівнянні з РППЗ дозволило підвищити ступінь подальшого розширення δ в середньому на 30 % й на 43 % в порівнянні з карбюраторною системою живлення. При організації РЗППЗ значення показника характеру згоряння m вище в середньому в 1,4 рази, ніж у двигуна з карбюратором та в 1,45 рази вище щодо організації РППЗ, при якій максимальна швидкість тепловиділення dx / dfi max вище до 40 %, ніж в двигуні з карбюратором. Організації РЗППЗ дозволила скоротити тривалість згоряння на 39 % щодо зовнішнього сумішоутворення та на 36 % щодо організації РППЗ. Висновки. Наукова новизна отриманих результатів полягає в отриманні даних та емпіричних залежностей показників процесу згоряння двигуна 1Д 8,7 / 8,2 при зовнішньому та внутрішньому сумішоутворенні з організацією РППЗ і РЗППЗ на режимах навантажувальної характеристики (n = 3000 мин-1). Встановлено, що кращі техніко-економічні та екологічні показники відповідають організації внутрішнього сумішоутворення з РЗППЗ.

Посилання

Корогодский, В.А. Научные основы перспективных рабочих процессов двигателей с внутренним смесеобразованием и искровым зажиганием: монография [Текст] / В.А. Корогодский. – Харьков: ХНАДУ, 2017. – 380 с.

van Basshuysen, R. Ottomotor mit Direkteinspritzung: Verfahren, Systeme, Entwicklung, Potenzial [Text] / R. van Basshuysen // Springer Vieweg: Wiesbaden (Deutschland), 2013. – 465 p.

Корогодський, В.А. Визначення раціонального циклу та способу організації робочого процесу двигуна за навантажувальною характеристикою [Текст] / В.А. Корогодський // Вісник ХНАДУ. – 2020. – Вип. 90. – С. 80-94.

Звонов, В.А. Токсичность двигателей внутреннего сгорания [Текст] / В.А. Звонов // М.: Машиностроение, 1981. – 159 с.

Polivyanchuk, A. Improving the accuracy of the gravimetric method for control particulate matter in diesel exhaust. New stages of development of modern science in Ukraine and EU countries [Text] / A. Polivyanchuk, I. Gritsuk, E. Skuridina // 3th ed., edited by authors Riga, Latvia. Baltija Publishing, monograph. – 2019. – P. 223-244.

Gritsuk, I. The evaluation of vehicle fuel consumption and harmful emission using the heating system in a driving cycle [Text] / I. Gritsuk, V. Volkov, V. Mateichyk, Y. Gutarevych, M. Tsiuman, N. Goridko // SAE International Journal of Fuels and Lubricants. – 2017. – Vol. 10. – No. 1. – P. 236-248.

Kryshtopa, S. Improvement of the model of forecasting heavy metals of exhaust gases of motor vehicles in the soil [Text] / S. Kryshtopa, V. Melnyk, B. Dolishnii, V. Korohodskyi, I. Prunko, L. Kryshtopa, I. Zakhara, T. Voitsekhivska // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2019. – Vol. 4. – No. (10 (100)): Ecology. – P. 44-51.

IEA. Global Energy Review 2021 Assessing the effects of economic recoveries on global energy demand and CO2 emissions in 2021 [Text] / Paris: International Energy Agency, 2021. – 36 p.

ISO 8178-1: 2020 Reciprocating internal combustion engines – Exhaust emission measurement – Part 1: Test-bed measurement systems of gaseous and particulate emissions [Electronic resource] / 4th ed., available at: https://www.iso.org/standard/79330.html. – 4.06.2021 г.

Chiodi, M. An Innovative 3D-CFD Approach towards Virtual Development of Internal Combustion Engines [Text] / М. Chiodi. – Springer Fachmedien GmbH: Wiesbaden (Deutschland), 2011. – 245 р.

Stan, C. Alternative Propulsion for Automobiles [Text] / C. Stan // Springer International Publishing: Cham (Switzerland), 2017. – 336 p.

Zhang, Y. Lean Boost CAI Combustion in a Too-stroke Poppet Valve GDI Engine [Text] / Y. Zhang, H. Zhao // Internal Combustion Engines: Performance, Fuel Economy and Emissions: International Conference from the Institution of Mechanical Engineers, London, 27-28 Nowember 2013. – London: IMechE, 2013. – P. 169-177.

Merker, G.P. Grundlagen Verbrennungsmotoren: Funktionsweise, Simulation, Messtechnik [Text] / G.P. Merker, Ch. Schwarz, R. Teichmann (Hrsg.). – Vieweg+Teubner Verlag: Wiesbaden (Deutschland), 2012. – 795 p.

Schnittger, W. 2,2 l Direct Ecotec – Neuer Ottomotor mit Direkteinspritzung von Opel [Text] / W. Schnittger, A. Königstein, S. Pritze // Motortechnische Zeitschrift, 2003. – Bd. 64, Nr. 12. – Ss. 1010–1019.

Spicher, U. Stratified-Charge Combustion in Direct Injection Gasoline Engines [Text] / U. Spicher, T. Heidenreich // Advanced Direct Injection Combustion Engine Technologies and Development. Vol. 1: Gasoline and Gas Engines; H. Zhao (ed.). – New Delhi (India), 2010. – P. 20-44.

Heywood, J.B. Internal Combustion Engine Fundamentals [Text] / J. B. Heywood // Second Edition. McGraw-Hill Education: New York, 2018. – 1056 p.

Schumann, F. Potential of Spray-guided Gasoline Direct Injection for Reduction of Fuel Consumption and Simultaneous Compliance with Stricter Emissions Regulations [Text] / F. Schumann, F. Sarikoc, S. Buri, H. Kubach, U. Spicher // International Journal of Engine Research. – 2013. – Vol. 14, No 1. – Pp. 80–91.

Technical Details ROTAX 600 E-TEC [Electronic resource], available at: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains/details/rotax-600-e-tec.html. – 4.06.2021 г.

Korohodskyi, V. Dependence of the coefficients of residual gases on the type of mixture formation and the shape of a combustion chamber [Text] / V. Korohodskyi, A. Khandrymailov, O. Stetsenko // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2016. – Vol. 1. – No. 5(79). – P. 4–12.

Korohodskyi, V. Determining the characteristics for the rational adjusting of an fuel-air mixture composition in a two-stroke engine with internal mixture formation [Text] / V. Korohodskyi, S. Kryshtopa, V. Migal, A. Rogovyi, A. Polivyanchuk, G. Slyn’ko, V. Manoylo, O. Vasylenko, O. Osetrov // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2020. – Vol. 2. – No. 5 (104). – P. 39-52.

Вибе, И.И. Новое о рабочем цикле двигателей [Текст] / И.И. Вибе. – М.: Машгиз, 1962. – 272 с. 22. Корогодский, В.А. Определение показателей сгорания по индикаторным диаграммам двухтактного двигателя с карбюратором и непосредственным впрыском топлива [Текст] / В.А. Корогодский, О.В. Василенко // Вестник ХНАДУ. – 2007. – Вип. 37. – С. 60-67.

Корогодский, В.А. Влияние расслоенного топливно-воздушного заряда на показатели сгорания двухтактного двигателя с искровым зажиганием [Текст] / В.А. Корогодский, О.Н. Стеценко, Е.А. Ткаченко // Збірник наукових праць УкрДУЗТ. – 2015. – Вип. 154. – С. 142-148.

Корогодский, В.А. Влияние способа смесеобразования на индикаторный и эффективный КПД двухтактного двигателя / В.А. Корогодский // Автомобильный транспорт. – 2015. – Вып. 37. – С. 22-30.

Кавтарадзе, Р.З. Локальный теплообмен в поршневых двигателях. – 3 изд. перераб. и доп. – М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2016. – 520 с.

Korohodskyi, V. Development of a three-zone combustion model for stratified-charge spark-ignition engine [Text] / V. Korohodskyi, A. Rogovyi, O. Voronkov, A. Polivyanchuk, P. Gakal, O. Lysytsia, I. Khudiakov, T. Makarova, M. Hnyp, Y. Haiek // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2021. – Vol. 2. – No. 5 (110). – P. 46-57.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-26

Номер

Розділ

РОБОЧІ ПРОЦЕСИ ДВЗ