ВИБІР ТА ОБГРУНТУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОГО ПЛАНУ 6-ТИ ФАКТОРНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ ПРИ ДОСЛІДЖЕННІ ПУСКОВИХ ЯКОСТЕЙ ДВЗ

Автор(и)

  • Д.В. Левченко Харківський національний автомобільно-дорожный університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2021.2.12

Ключові слова:

Математичне планування експерименту, багатофакторний експеримент, квадратичний поліном регресії, центральний композиційний план

Анотація

Представлено практичне значення застосування багатофакторного регресійного аналізу в інженерній практиці як необхідного кроку на шляху вдосконалення і оптимізації складних систем та процесів. Актуалізовані мета та задачі оптимізації процесу пуску високообертового малолітражного дизеля. Подані особливості підготовки багатофакторного експерименту досліджуваного процесу на основі регресійного аналізу та теорії математичного планування експерименту. Визначені якісні параметри для оптимізації процесу холодного пуску дизеля: миттєве прискорення колінчастого вала dn/dτ в момент прокручування колінчастого вала зовнішнім джерелом енергії, що близький до часу витраченого на пуск ДВЗ при оптимальних параметрах системи пуску та енергоємність пуску, яка є інтегральною характеристикою еквіваленту витраченої енергії за час прокручування колінчастого вала зовнішнім джерелом енергії. Досліджений вплив обраних 6-ти вагомих факторів на визначені параметри якості пуску дизеля. Обґрунтований вибір регресійного рівняння у вигляді повного квадратичного поліному для відтворення досліджуваних функцій оцінки якості процесу пуску, виходячи із попереднього вивчення впливу деяких окремих факторів, що використані в дослідженні. Проведено аналіз пропозицій щодо вибору раціонального плану шестифакторного експерименту для пошуку коефіцієнтів регресійного поліному другої степені. Подано обґрунтування рішення щодо вибору плану, спираючись на вимоги експериментального стенду та умов організації дослідження, досвід попередників та статистичні критерії теорії математичного планування експериментів. Рішення про обраний план експерименту в більшій мірі відповідає вимогам запланованого експериментального дослідження.  Точки плану визначені на багатомірному кубі із необхідності варіювання на трьох рівнях із рівномірним кроком всіх 6-ти факторів, що були визначені як впливові. За умов наявного лабораторного стенду поточні значення факторів еквівалентної температури холодного пуску, частоти прокручування колінчастого валу та максимальної температури свічок розжарювання мають дисперсію установки в різних точках плану, а характер впливу факторів на показник енергоємності завчасно невідомий. В якості раціонального плану експерименту для організації поточного дослідження обрано ортогональний центральний композиційний план Бокса-Уільсона, що побудований за рахунок додавання до повнофакторного плану нижчого порядку точок плану на осях факторного простору зі збереженням вимог ортогональності і симетричності плану.

Посилання

Грицюк О.В. Теоретичні основи та практичні методи створення високообертового малолітражного дизеля багатоцільового призначення малолітражного дизеля : автореф. дис. … д-ра техн. наук : 05.05.03 / О. В. Гри-цюк. : Харків. НТУ «ХПІ». – Харків, 2010. – 47 с.

Левченко Д.В. Обґрунтування необхідності наступного кроку щодо застосування методу математичного планування експерименту у дослідженні ДВЗ / Д.В. Левченко, О.В. Грицюк, Кузьменко А.П. // Двигатели внутреннего сгорания. – 2019. – №2. – С. 66-71.

Кухаренок Г.М. Метод определения параметров топливоподачи в дизелях на режиме пуска / Г.М. Кухаренок, А.Н. Марчук // Наука и техника. – 2011. – № 1. – С. 40-47.

Половинка Э. М. Исследование пусковых режимов судового высокооборотного Двигателя / Э.М. Половинка, Р.Я. Гарвалов, Д.С. Мазур, А.О. Рознатовский // Матеріали науково-технічної конференції «Річковий та морський флот:експлуатація і ремонт», 22.03.2018 – 23.03.2018.– Одеса : НУ "ОМА", 2018. – С. 10-14.

Робустов В.В. Системный анализ факторов влияния на успех пуска ДВС в условиях низких отрицательных температур / В.В. Робустов // Омский научный вестник. – 2006. – № 3 (36). – С. 100-104.

Маркин А.Г. Энергообеспечение пуска двигателя внутреннего сгорания автомобиля / А.Г. Маркин, Б.В. Журавский, А.П. Жигадло // Вестник Сибирской государственной автомобильно-дорожной академии. – 2015. – № 5 (45). – С. 26-30.

Грицюк А. В. Опыт применнения метода планируемого эксперимента в исследованиях переходных процессов пуска дизельного двигателя / А.В. Грицюк // Двигатели внутреннего сгорания. – 2012. – № 2. – С. 53-59.

Налимов В.В. Статистические методы планирования экстремальных экспериментов / В.В. Налимов, Н.А. Чернова. – М. : «Наука», 1967. – 340 с.

Гольдштейн А.Л. Оптимизация в среде MATLAB: учебное пособие / А.Л. Гольдштейн. – Пермь: Изд-во Перм. нац. исслед. политехн. ун-та, 2015. – 192 с.

Методические указания по применению методов мате-матического планиирования эксперимента в НИР сту-дентов, в курсовом и дипломном проектировании ; под ред. : А.Э. Симсона. – Харьков : Харьковский институт инженеров жел.-дор. Транспорта им. С.М. Кирова, 1982. – 34 с.

Андрукович П. Ф., Планы второго порядка на гиперкубе, близкие по свойствам к D-оптимальным.- В кн.: Новые идеи в планировании эксперимента / П.Ф. Андрукович, Т.И. Голикова, С.Г. Костина. – М. : Наука, 1969. – С. 140-153.

Антиль Ж. D-оптимальное планирование для полиномиальной регрессии: выбор степени и робастность / Ж. Антиль А. Л. Вайнберг-Алле //. Прикладная эконометрика. – М : РАНХіГС, 2007. – №. 4 (8). – С. 65-66.

Лапач С.Н. Робастные планы эксперимента / С.Н. Лапач // Математичні машини і системи. – 2016. – № 4. – С. 111-121.

Бродский В.З. Таблицы планов эксперимента. Для факторных и полиномиальных моделей. Справочное издание / В.З. Бродский, Л.И. Бродский, Т.И. Голикова, Е.П. Никитина и др. – Под ред. В.В. Налимова. — М.: Металлургия, 1982. — 753 с

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-26

Номер

Розділ

ВИПРОБУВАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЯ ДВЗ