РОЗРОБКА ЗАХОДІВ З ПІДВИЩЕННЯ НАДІЙНОСТІ ПІДШИПНИКОВОГО ВУЗЛА ТУРБОКОМПРЕСОРА АВТОТРАКТОРНОГО ДИЗЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2022.1.02%20Ключові слова:
підшипниковий вузол турбокомпресора, локальне охолодження підшипника, безмоторний експеримент, автоматичне керуванняАнотація
Для підвищення надійності малорозмірних турбокомпресорів, зокрема підшипникового вузла, запропоновано використання в автоматичному режимі локального охолодження підшипника стисненим повітрям. Розглядається конструкція турбокомпресора з центральним корпусом, в якому розміщується підшипник і до якого підводиться під надлишковим тиском моторне масло з системи змащення двигуна. Така конструкція є найбільш розповсюдженою серед турбокомпресорів автотракторних двигунів. Критичним для підшипника можуть стати форсовані режими двигуна, що супроводжуються закиданнями температури відпрацьованих газів, наприклад, внаслідок некерованого збільшення циклової подачі, різкого зростання навантаження. Такі режими призводять до зростання температурних деформацій турбінного колеса, ротора, знижують надійність турбокомпресора. Відведення теплоти від ротора через підшипниковий вузол в систему змащення виявляється недостатнім, необхідне додаткове короткочасне локальне охолодження. В проведеному дослідженні змодельовані теплообмінні процеси в підшипниковому вузлі малорозмірного турбокомпресора з використанням розробленої математичної моделі на основі методу скінчених елементів. Для уточнення моделі, а саме граничних умов задачі теплопровідності, було проведено серію безмоторних експериментів з локально охолоджуваним підшипником. В ході безмоторних експериментів було відпрацьовано алгоритм роботи системи автоматичного керування, відібрані та перевірені на практиці окремі її структурні елементи. Проведені безмоторні експерименти та результати математичного моделювання підтвердили ефективність використання системи автоматичного локального охолодження підшипникового вузла. Зазначені заходи підвищують надійність малорозмірних турбокомпресорів.
Посилання
Тринёв А. В. Разработка системы локального охлаждения подшипникового узла турбокомпрессора автотракторного дизеля / А. В. Тринёв, Д. Г. Сивых, В. А. Несвитайло // Двигатели внутреннего сгорания. – 2016. – № 1. – С. 44-49.
US6374612B1 United States Patent. Gladden et al. Patent No.: US 6, 374, 612B1. Date of Patent: Apr. 23,2002. Inventors: John R. Gladden; Philip J. Houtz, both of Lafayette, IN (US). Interstage cooling of a multi-compressor turbocharger.
United States Patent. Rust. Aug. 6, 1974. Inventor: Donald Rust, Star Rt., Box 20c, St. Paul, Oreg. 97137. Cooling system for turbocharger mechanism.
Патент США № 4376617. Турбокомпресор, опубл. 15.03.83 / Реферативный журнал.
Двигатели внутреннего сгорания. 1984. № 2, стр. 26. 5. Заявка ФРН № 2829150. Спосіб охолодження підшипників турбокомпресора, опубл. 24.01.80 / Реферативный журнал. Двигатели внутреннего сгорания. 1981. № 4, стр. 27.
Повышение надежности турбокомпрессоров автотракторных двигателей улучшением смазывания подшипникового узла / Г. Г. Гаффаров и др. // Вестник ЮУрГУ. Серия Машиностроение.- 2015.- Т. 15. № 3.- С. 18–27.
Кулаков А. Т., Денисов А. С., Макушин А. А., Гаффаров А. Г. Совершенствование подшипникового узла турбокомпрессора автотракторного двигателя // Вестник ОГУ. 2011. №10 (129). – С. 238–241.
Денисов А. С., Коркин А. А., Асоян А. Р. Анализ факторов, влияющих на работоспособность подшипникового узла турбокомпрессора // Вестник СГТУ. 2010. №1. – С. 44–49.
Патент України UA 115615 C2. Турбокомпресор з охолоджуваним підшипником. Опубл. 27.11.2017, Бюл. №22. Винахідники: Триньов О. В., Сівих Д.Г., Несвітайло В. А.
Триньов О. В. Наукові основи локального охолодження теплонапружених деталей ДВЗ: монографія / О.В. Триньов. – Харків: “Підручник НТУ “ХПІ”. 2014 – 240с.
ATmega48A/PA/88A/PA/168A/PA/328/P, – 2018 Microchip Technology Inc. / megaAVR® Data Sheet/2018.
Lovato. Let the blue drive you, – General catalogue, – http://www.lovatogas.com/general_catalogue/#1 (Режим доступа).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.