УРАХУВАННЯ ШКІДЛИВОЇ ДІЇ ДІОКСИДУ ВУГЛЕЦЮ ПРИ КОМПЛЕКСНІЙ ОЦІНЦІ ВИТРАТИ ПАЛИВА І ТОКСИЧНОСТІ ВІДПРАЦЬОВАНИХ ГАЗІВ ДИЗЕЛЬНИХ ДВИГУНІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2022.1.05Ключові слова:
діоксид вуглецю, паливно-екологічний критерій, витрата палива, токсичність відпрацьованих газівАнотація
За останні десятиріччя дослідження процесів згоряння в двигунах внутрішнього згоряння, додаткова обробка відпрацьованих газів привели до скорочення шкідливих викидів (оксиду азоту NOx, незгорілих вуглеводнів СnНm, оксиду вуглецю СО і твердих частинок ТЧ). Однак особисту занепокоєність у науковців і міжнародної спільноти викликає збільшення при експлуатації енергетичних установок викиду в навколишнє середовище діоксиду вуглецю СО2, що сприяє підвищенню «парникового ефекту». Для визначення ефективних технічних рішень із удосконалення дизельних двигунів з метою зниження витрати палива та викидів шкідливих речовин з відпрацьованими на кафедрі двигунів внутрішнього згоряння Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» запропонований безрозмірний комплексний критерій паливної економічності і токсичності відпрацьованих газів, який надає інформацію щодо економічної і екологічної досконалості дизельних двигунів. Проте цей критерій не враховує дію на навколишнє середовище викидів СО2.
В роботі розглянуті умови урахування шкідливої дії СО2 з використанням методу комплексної оцінки витрати палива і токсичності відпрацьованих газів. Масовий викид СО2 для кожного режиму роботи дизельного визначається, якщо відомі елементарний склад палива, його молекулярна маса, теплота згоряння і витрата, склад і витрата повітря, а також параметри навколишнього середовища. Для забезпечення об’єктивної оцінки дії СО2, що викидається із ВГ дизелів, на людину і навколишнє середовище необхідно впроваджувати відповідні поправки, які характеризують його показник відносної агресивності. В першу чергу, це поправка, що враховує дію СО2 на різні реципієнти, крім людини, та поправка, що враховує можливість накопичення речовини в компонентах навколишнього середовища та в ланцюгах живлення, а також надходження його в організм людини неінгаляційним шляхом. Для обґрунтуванням і впровадження введення таких поправок необхідний об’єктивний науковий підхід, що враховує усі складові щодо визначення негативного впливу СО2 на людину і навколишнє середовище: парниковий ефект, зміна клімату як при безпосередньому впливі, так і довгостроковій перспективі.
Посилання
Канило П.М. Глобальное потепление климата. Антропогенно – экологическая реальность: монография / П.М. Канило. – Х.: ХНАДУ, 2015. – 312 с.
Марченко А.П., Парсаданов І.В., Товажнянський Л.Л., Шеховцов А.Ф. Двигуни внутрішнього згоряння: Серія підручників у 6 томах, Т. 5 Екологізація ДВЗ – 2-е видання / За редакцією проф. А.П. Марченко. – Х.: Видавничий центр НТУ "ХПІ", 2014.– 348 с.
Звонов В.А. Образование загрязнений в процессах сгорания / В.А. Звонов – Луганск: Издательство Восточноукраинского государственного університет, 1998.– 126 с.
Parsadanov I. Complex assessment of fuel efficiency and diesel exhaust toxicity / I. Parsadanov, A. Marchenko, M. Tkachuk, S. Kravchenko, A. Polyvianchuk, A. Strokov, I.V. Gritsuk, I. Rykova, A. Savchenkо, O. Smirnov, Y. Postol, V.Savchuk // SAE Technical Papers 2020-01-2182. – 2020.
Глобальні енерго-еколого-кліматичні проблеми та невідкладність їх вирішення: підручник / П.М. Каніло, А.М. Туренко, А.В. Гриценко, Н.В. Внукова. – Харків: ХНАДУ, 2020.– 388 с.
Канило П.М. Тепловая энергетика ДВС и глобальное потеплення климата / П.М. Канило, А.П. Марченко, И.В. Парсаданов // Двигатели внутреннего сгорания. –2015. – №2. – С.57-69.
Reitz R. D., Ogawa H., Payri R., Fansler T., … Wagner R. M. & Zhao, H. IJER editorial: The future of the internal combustion engine // International Journal of Engine Researc. – 2020. – Vol.21, iss.1. – p. 3-10.
Liu, Zongwei&Hao, Han & Cheng, Xiang & Zhao, Fuquan, Critical issues of energy efficient and new energy vehicles development in China // Energy Policy. –2018. – vol. 115(С). – p. 92-97.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.