УРАХУВАННЯ ШКІДЛИВОЇ ДІЇ ДІОКСИДУ ВУГЛЕЦЮ ПРИ КОМПЛЕКСНІЙ ОЦІНЦІ ВИТРАТИ ПАЛИВА І ТОКСИЧНОСТІ ВІДПРАЦЬОВАНИХ ГАЗІВ ДИЗЕЛЬНИХ ДВИГУНІВ

Автор(и)

  • І.В. Парсаданов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0587-4033
  • І.В. Рикова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут, Україна https://orcid.org/0000-0002-5348-8199

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2022.1.05

Ключові слова:

діоксид вуглецю, паливно-екологічний критерій, витрата палива, токсичність відпрацьованих газів

Анотація

За останні десятиріччя дослідження  процесів згоряння в двигунах внутрішнього згоряння, додаткова обробка відпрацьованих газів привели до скорочення шкідливих викидів (оксиду азоту NOx, незгорілих вуглеводнів СnНm, оксиду вуглецю СО і твердих частинок ТЧ). Однак особисту занепокоєність у науковців і міжнародної спільноти викликає збільшення при експлуатації енергетичних установок викиду в навколишнє середовище діоксиду вуглецю СО2, що сприяє підвищенню «парникового ефекту». Для визначення ефективних технічних рішень із удосконалення дизельних двигунів з метою зниження витрати палива та викидів шкідливих речовин з відпрацьованими на кафедрі двигунів внутрішнього згоряння Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» запропонований безрозмірний комплексний критерій паливної економічності і токсичності відпрацьованих газів, який надає інформацію щодо економічної і екологічної досконалості дизельних двигунів. Проте цей критерій не враховує дію на навколишнє середовище викидів СО2.

В роботі розглянуті умови урахування шкідливої дії СО2 з використанням методу комплексної оцінки витрати палива і токсичності відпрацьованих газів. Масовий викид СО2 для кожного режиму роботи дизельного визначається, якщо відомі елементарний склад палива, його молекулярна маса, теплота згоряння і витрата, склад і витрата повітря, а також параметри навколишнього середовища. Для забезпечення об’єктивної оцінки дії СО2, що викидається із ВГ дизелів, на людину і навколишнє середовище необхідно впроваджувати відповідні поправки, які характеризують його показник відносної агресивності. В першу чергу, це поправка, що враховує дію СО2 на різні реципієнти, крім людини, та поправка, що враховує можливість накопичення речовини в компонентах навколишнього середовища та в ланцюгах живлення, а також надходження його в організм людини неінгаляційним шляхом. Для обґрунтуванням і впровадження введення таких поправок необхідний об’єктивний науковий підхід, що враховує усі складові щодо визначення негативного впливу СО2 на людину і навколишнє середовище: парниковий ефект, зміна клімату як при безпосередньому впливі, так і довгостроковій перспективі.

Біографії авторів

І.В. Парсаданов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор техн. наук, проф., головний наук. співр. кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

І.В. Рикова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут

канд. техн. наук, с.н.с., старший наук. співр. кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

Посилання

Канило П.М. Глобальное потепление климата. Антропогенно – экологическая реальность: монография / П.М. Канило. – Х.: ХНАДУ, 2015. – 312 с.

Марченко А.П., Парсаданов І.В., Товажнянський Л.Л., Шеховцов А.Ф. Двигуни внутрішнього згоряння: Серія підручників у 6 томах, Т. 5 Екологізація ДВЗ – 2-е видання / За редакцією проф. А.П. Марченко. – Х.: Видавничий центр НТУ "ХПІ", 2014.– 348 с.

Звонов В.А. Образование загрязнений в процессах сгорания / В.А. Звонов – Луганск: Издательство Восточноукраинского государственного університет, 1998.– 126 с.

Parsadanov I. Complex assessment of fuel efficiency and diesel exhaust toxicity / I. Parsadanov, A. Marchenko, M. Tkachuk, S. Kravchenko, A. Polyvianchuk, A. Strokov, I.V. Gritsuk, I. Rykova, A. Savchenkо, O. Smirnov, Y. Postol, V.Savchuk // SAE Technical Papers 2020-01-2182. – 2020.

Глобальні енерго-еколого-кліматичні проблеми та невідкладність їх вирішення: підручник / П.М. Каніло, А.М. Туренко, А.В. Гриценко, Н.В. Внукова. – Харків: ХНАДУ, 2020.– 388 с.

Канило П.М. Тепловая энергетика ДВС и глобальное потеплення климата / П.М. Канило, А.П. Марченко, И.В. Парсаданов // Двигатели внутреннего сгорания. –2015. – №2. – С.57-69.

Reitz R. D., Ogawa H., Payri R., Fansler T., … Wagner R. M. & Zhao, H. IJER editorial: The future of the internal combustion engine // International Journal of Engine Researc. – 2020. – Vol.21, iss.1. – p. 3-10.

Liu, Zongwei&Hao, Han & Cheng, Xiang & Zhao, Fuquan, Critical issues of energy efficient and new energy vehicles development in China // Energy Policy. –2018. – vol. 115(С). – p. 92-97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-07

Номер

Розділ

ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ДВЗ