ОБГРУНТУВАННЯ ПАРАМЕТРІВ ПОСЛІДОВНОЇ ГІБРИДНОЇ СИЛОВОЇ УСТАНОВКИ ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ

Автор(и)

  • О. О. Осетров Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5495-9626
  • С.С. Кравченко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5495-9626
  • Б.С. Чучуменко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2022.1.10

Ключові слова:

двигун внутрішнього згоряння, автомобіль, математична модель, робочий процес, динаміка розгону, експлуатаційна паливна економічність, гібридна силова установка, конвертація

Анотація

Використання гібридних силових установок на автомобільному транспорті дозволяє суттєво покращити динаміку руху і комфортність керування автомобілем, знизити його експлуатаційну витрату палива і викиди шкідливих речовин з відпрацьованими газами. У зв’язку з великою кількістю вживаних автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ) в Україні інтерес представляє їх конвертація на гібридний силовий привід. Проте аналіз літератури виявив вкрай обмежену інформацію щодо робіт в цьому напрямку. В роботі запропоновано методику вибору параметрів елементів послідовного гібридного силового приводу на базі вживаного автомобіля Сhevrolet Lacetti. Методика заснована на використанні математичних моделей робочого процесу двигуна внутрішнього згоряння, динаміки розгону автомобіля, визначення параметрів послідовної гібридної силової установки на режимах європейського випробувального циклу NEDC. З використанням розроблених математичних моделей визначено номінальну потужність тягового електричного двигуна 86 кВт, номінальну та максимальну частоти обертання його вала, відповідно 1860 і 7000 хв-1. Показано, що автомобіль розганятиметься до 100 км/год за 11,4 с, що цілком задовольняє умовам комфортного руху в міських умовах. У складі гібридної енергоустановки двигун внутрішнього згоряння працює на одному режимі. В роботі обґрунтовано вибір режиму роботи двигуна внутрішнього згоряння, де він має найкращу паливну економічність. При цьому його потужність  складає 34 кВт, а частота обертання колінчастого вала - 2200 хв-1. Відповідно потужність генератора струму складатиме 30 кВт при частоті обертання валу 2200 хв-1. В роботі проаналізовано вплив ємності акумуляторної батареї, наявності рекуперації енергії гальмування, робочого діапазону зміни ємності акумуляторної на середню експлуатаційну витрату палива ДВЗ. Показано, що збільшення ємності акумуляторної батареї, наявність рекуперації, розширення робочого діапазону зміни ємності акумуляторної батареї призводять до покращення експлуатаційної паливної економічності двигуна внутрішнього згоряння. За результатами розрахункових досліджень обрано максимальну ємність акумуляторної батареї 1,3 кВт·год, робочий діапазон зміни ємності – 0,8 кВт·год. Використання елементів з такими параметрами дозволить забезпечити середньо експлуатаційну витрату палива ДВЗ 6,5  л/100км, а за наявності рекуперації енергії гальмування – 6 л/100 км.

Біографії авторів

О. О. Осетров, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доц., доцент кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

С.С. Кравченко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доц., завідувач кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

Б.С. Чучуменко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

Посилання

Карасёв, С.В. 2018, “Средняя стоимость эксплуатации электромобиля в США составляет около $500 в год”, режим доступу: https://3dnews.ru/964114/srednyaya-stoimost-ekspluatatsii-elektromobilya-v-ssha-sostavlyaet-okolo-500-v-god/?feed.

Суховський, С.С. 2021, “Продажі електромобілів і гібридів в Європі виросли на 200% за рік”, режим доступу: https://thepage.ua/ua/auto/news/prodazhi-elektromobiliv-v-yevropi-top-krayin-i-200percent-zrostannya.

“Аналітика: імпорт легкових авто у 1 кварталі 2021 року — тенденції та індикатори”, режим доступу: https://eauto.org.ua/news/19-import-legkovih-avto-u-1-kvartali-2021-roku-tendenciji-ta-indikatori.

Сериков С. А. Гибридная силовая установка автомобиля как объект управления / С. А. Сериков, Ю. Н. Бороденко // Автомобильный транспорт. – 2009. – Вып. 24. – С. 15-19. https://dspace.khadi.kharkov.ua/dspace/handle/123456789/74.

Осетров О.О. Математичне моделювання впливу параметрів двигуна внутрішнього згоряння на динаміку розгону автомобіля / О.О. Осетров, Б.С. Чучуменко // Двигатели внутреннего сгорания. – 2021. – № 2. – С. 3-10. https://doi.org/10.20998/0419-8719.2021.2.01.

Осетров О.О. Експериментальне дослідження і математичне моделювання механічних втрат в автомобільному двигуні / О.О. Осетров, В.А. Кокуш, Д.С. Альохін // Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Збірник наукових праць. Серія: Транспортне машинобудування. – 2017. – № 5 (1227). – С. 59–63.

Стуканов В.А. Основи теории автомобильных двигателей и автомобиля. Учебное пособие. – М:ФОРУМ: ИНФРА-М, 2005. – 368 с.

Осетров, О.О. Моделювання впливу параметрів легкового автомобіля на процес його розгону/. Осетров, О.О, Чучуменко, Б.С.// Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (20), – 2021. – С.45–53. https://doi.org/10.30977/VEIT.2021.20.0.05.

Osetrov, O., Chuchumenko, B., Polivyanchuk, A. and Korohodskyi, V. (2021) “Mathematical Modeling and Computational Study of a Passenger Car Dynamics During Acceleration”, 25th international scientific conference TRANSPORT MEANS 2021 6-8 October, 2021.

Modern Electric, Hybrid Electric, and Fuel Cell Vehicles. Fundamentals, Theory, and Design / Mehrdad Ehsani, Yimin Gao, Sebastien E. Gay, Ali Emadi//2005/ 395pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

ГІБРИДНІ СИЛОВІ УСТАНОВКИ