ЕВОЛЮЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ДИЗЕЛІВ АВТОТРАНСПОРТУ: ЕКОЛОГІЧНІ ТА ЕКОНОМІЧНІ ПОКАЗНИКИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2023.1.01%20Ключові слова:
двигуни внутрішнього згоряння, паливна економічність, токсичність відпрацьованих газів, середньо-експлуатаційний ефективний коефіцієнт корисної дії, паливно-екологічний критерійАнотація
На прикладі найбільш поширених у використанні дизельних двигунів вантажного автомобільного транспорту розглянуто вимоги, що ставляться до екологічних та економічних показників цих двигунів, еволюційний їх розвиток за останні десятиріччя та, відповідно, зміну впливу на навколишнє середовище і споживання природних ресурсів. Автомобільний транспорт за обсягом перевезень значно перевершує усі інші види транспорту та є основними споживачами дефіцитних вуглеводневих нафтових палив; і вважається найбільш суттєвими забруднювачем навколишньої атмосфери токсичними речовинами, що містяться у відпрацьованих газах двигунів.
За останні роки при розробці, впровадженні у виробництво та використанні в експлуатації впровадженні суттєві зміни, у конструкції, технології виготовлення, організації робочого процесу, вдосконалення систем дизельних двигунів, що забезпечують подачу палива і повітря, очистку відпрацьованих газів від шкідливих викидів в навколишнє середовище. Аналіз зміни вимог, досягнутого рівня економічних і екологічних показників дизельних двигунів вантажного автотранспорту проведено за допомогою паливно-екологічного критерію.
Наведені розрахунки і узагальнення отриманих результатів дослідження дають змогу визначити зміни у витратах на паливо та відшкодування екологічних збитків від шкідливої дії відпрацьованих газів двигунів на навколишнє середовище при вироблені одиниці потужності в експлуатації, коефіцієнт відносних експлуатаційних екологічних витрат, безпосередньо паливно-екологічного критерій та навести кількісну оцінку про еволюційний розвиток дизельних двигунів вантажних автомобілів. За результатами виконаного дослідження встановлено, що паливо-екологічна ефективність дизельних двигунів вантажних автомобілів за останні 30 років зросла у 4,17 рази, головним чином за рахунок зменшення викидів в навколишнє середовище шкідливих речовин відпрацьованих газів.
Посилання
Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 5: Екологозація ДВЗ: підручник / А. П. Марченко, Парсаданов І.В., Товажнянський Л.Л., Шеховцов А.Ф.; ред. А. П. Марченко; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – 2-ге вид. – Харків : НТУ "ХПІ", 2014. – 348 с.
Zhao F. Challenges, Potential and Opportunities for Internal Combustion Engines in China / Zhao F., Chen K. Hao H.; Liu Z. Challenges // Sustainability. – 2020. – 12: 4955. https://doi.org/10.3390/su12124955.
Парсаданов І.В. Підвищення якості і конкурентоспроможності дизелів на основі комплексного паливно-екологічного критерію: Монографія / І.В. Парсаданов.– Харків: Видавничий центр НТУ «ХПІ», 2003.–244 с.
Канило П.М. Глобальное потепление климата. Антропогенно-экологическая реальность: монография / П.М. Канило.– Х.: ХНАДУ, 2015.- 312 с.
Парсаданов І.В. Урахування шкідливої дії діоксиду вуглецю при комплексній оцінці витрати палива і токсичності відпрацьованих газів дизельних двигунів / Парсаданов І.В., Рикова І.В. // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2022. – №1. – С.35-40.
Serrano J.R. Why the Development of Internal Combustion Engines Is Still Necessary to Fight against Global Climate Change from the Perspective of Transportation / J.R. Serrano, R. Novella, P. Piqueras // Appl. Sci. – 2019. – 9(12): 4597. https://doi.org/10.3390/app9214597.
Проблеми низьких автомобільних стандартів в Україні // Еколого-транспортні проблеми сучасної України: Міжнародний Центр Перспективних Досліджень, Київ. – 2020 – C. 5 -12. – Режим доступу: https://icps.com.ua/assets/uploads/images/files/ecology_a4_ukr.pdf.
Commission proposes new Euro 7 standards to reduce pollutant emissions from vehicles and improve air quality. – available at: An official website of the European Union https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6495.
The Cost of Air Pollution. Health Impacts of Road Transport. OECD Multilingual Summaries, 2014. – available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264210448-sum-en/index.html?itemId=/content/component/9789264210448-sum-en. doi: 10.1787/9789264210448-en.
Health impacts of air pollution in Europe, 2022. – available at: https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2022/health-impacts-of-air-pollution.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Двигуни внутрішнього згоряння
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.