ЕВОЛЮЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ДИЗЕЛІВ АВТОТРАНСПОРТУ: ЕКОЛОГІЧНІ ТА ЕКОНОМІЧНІ ПОКАЗНИКИ

Автор(и)

  • А.П. Марченко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-9746-4634
  • І.В. Парсаданов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0003-0587-4033
  • І.В. Рикова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0002-5348-8199

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2023.1.01%20

Ключові слова:

двигуни внутрішнього згоряння, паливна економічність, токсичність відпрацьованих газів, середньо-експлуатаційний ефективний коефіцієнт корисної дії, паливно-екологічний критерій

Анотація

На прикладі найбільш поширених у використанні дизельних двигунів вантажного автомобільного транспорту розглянуто вимоги, що ставляться до екологічних та економічних показників цих двигунів, еволюційний їх розвиток за останні десятиріччя та, відповідно, зміну впливу на навколишнє середовище і споживання природних ресурсів. Автомобільний транспорт за обсягом перевезень значно перевершує усі інші види транспорту та є основними споживачами дефіцитних вуглеводневих нафтових палив; і вважається найбільш суттєвими забруднювачем навколишньої атмосфери токсичними речовинами, що містяться у відпрацьованих газах двигунів.

За останні роки при розробці, впровадженні у виробництво та використанні в експлуатації впровадженні суттєві зміни, у конструкції, технології виготовлення, організації робочого процесу, вдосконалення систем дизельних двигунів, що забезпечують подачу палива і повітря, очистку відпрацьованих газів від шкідливих викидів в навколишнє середовище. Аналіз зміни вимог, досягнутого рівня  економічних і екологічних показників дизельних двигунів вантажного автотранспорту проведено за допомогою паливно-екологічного критерію.

Наведені розрахунки і узагальнення отриманих результатів дослідження дають змогу визначити зміни у витратах на паливо та відшкодування екологічних збитків від шкідливої дії відпрацьованих газів двигунів на навколишнє середовище при вироблені одиниці потужності в експлуатації, коефіцієнт відносних експлуатаційних екологічних витрат, безпосередньо паливно-екологічного критерій та навести кількісну оцінку про еволюційний розвиток дизельних двигунів вантажних автомобілів. За результатами виконаного дослідження встановлено, що паливо-екологічна ефективність дизельних двигунів вантажних автомобілів за останні 30 років зросла у 4,17 рази, головним чином за рахунок зменшення викидів в навколишнє середовище шкідливих речовин відпрацьованих газів.

Біографії авторів

А.П. Марченко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор техн. наук, професор, проректор з наукової роботи

І.В. Парсаданов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор техн. наук, проф., головний наук. співр. кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

І.В. Рикова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, с.н.с., старший наук. співр. кафедри двигунів та гібридних енергетичних установок

Посилання

Двигуни внутрішнього згоряння : серія підручників у 6 т. Т. 5: Екологозація ДВЗ: підручник / А. П. Марченко, Парсаданов І.В., Товажнянський Л.Л., Шеховцов А.Ф.; ред. А. П. Марченко; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – 2-ге вид. – Харків : НТУ "ХПІ", 2014. – 348 с.

Zhao F. Challenges, Potential and Opportunities for Internal Combustion Engines in China / Zhao F., Chen K. Hao H.; Liu Z. Challenges // Sustainability. – 2020. – 12: 4955. https://doi.org/10.3390/su12124955.

Парсаданов І.В. Підвищення якості і конкурентоспроможності дизелів на основі комплексного паливно-екологічного критерію: Монографія / І.В. Парсаданов.– Харків: Видавничий центр НТУ «ХПІ», 2003.–244 с.

Канило П.М. Глобальное потепление климата. Антропогенно-экологическая реальность: монография / П.М. Канило.– Х.: ХНАДУ, 2015.- 312 с.

Парсаданов І.В. Урахування шкідливої дії діоксиду вуглецю при комплексній оцінці витрати палива і токсичності відпрацьованих газів дизельних двигунів / Парсаданов І.В., Рикова І.В. // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2022. – №1. – С.35-40.

Serrano J.R. Why the Development of Internal Combustion Engines Is Still Necessary to Fight against Global Climate Change from the Perspective of Transportation / J.R. Serrano, R. Novella, P. Piqueras // Appl. Sci. – 2019. – 9(12): 4597. https://doi.org/10.3390/app9214597.

Проблеми низьких автомобільних стандартів в Україні // Еколого-транспортні проблеми сучасної України: Міжнародний Центр Перспективних Досліджень, Київ. – 2020 – C. 5 -12. – Режим доступу: https://icps.com.ua/assets/uploads/images/files/ecology_a4_ukr.pdf.

Commission proposes new Euro 7 standards to reduce pollutant emissions from vehicles and improve air quality. – available at: An official website of the European Union https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6495.

The Cost of Air Pollution. Health Impacts of Road Transport. OECD Multilingual Summaries, 2014. – available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264210448-sum-en/index.html?itemId=/content/component/9789264210448-sum-en. doi: 10.1787/9789264210448-en.

Health impacts of air pollution in Europe, 2022. – available at: https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2022/health-impacts-of-air-pollution.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-13

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДВИГУНОБУДУВАННЯ