КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДЕКАРБОНІЗАЦІЇ СИЛОВИХ УСТАНОВОК ТРАНСПОРТУ

Автор(и)

  • А. П. Марченко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0001-9746-4634
  • І.В. Парсаданов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0003-0587-4033

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2024.1.01

Ключові слова:

Сталий розвиток в Україні, економічна, соціальна та екологічна складові, електростанції, двигуни внутрішнього згоряння, декарбонізація, критерій теплового забруднення навколишнього середовища

Анотація

Напрямки відновлення та подальшого розвитку енергетики в Україні розглянуто відповідно до енергетичних установок з двигунами внутрішнього згоряння із врахуванням поширеного впровадження концепції «Сталий розвиток», що дозволяє вирішувати існуючі сучасні соціальні, економічні і екологічні проблеми. Для України з урахуванням економічних можливостей і обраних пріоритетів щодо обраного шляху розвитку в цей час необхідно обирати поступові і конкретні напрямки реалізації концепції сталого розвитку. Визначені найбільш пріоритетні напрямки практичної реалізації концепції та вказано, що ефективність цієї реалізації  пов’язана із розвитком індустрії на основі четвертої та п'ятої промислових революцій (Індустрія 4,0 і Індустрія 5.0). Одною із головних задач при вирішені проблем концепції стає забезпечення екологічної складової. Не зважуючи на відмічений прогрес у підвищенні екологічної ефективності двигунів внутрішнього згоряння, подальшої уваги  потребує виконання завдання щодо поширення впровадження «зеленої енергетики», тобто декарбонізації – зменшення викидів в навколишнє середовище парникового газу (СО2). Питанню декарбонізації в перспективі необхідно приділяти найбільшу увагу як при розробці, так і при виготовлені та експлуатації двигунів. Показано, що оцінку впливу СО2, що викидається з відпрацьованими газами двигунів внутрішнього згоряння в навколишнє середовище, проводять з урахуванням моделі експлуатації двигунів та обґрунтуванням введених поправок. Запропоновано новий критерій, який отримав назву: «Критерій ДВЗ теплового забруднення навколишнього середовища», який пропонується для використання у дослідженнях щодо оцінки ефективності  впровадження  стратегій декарбонізації на усіх видах транспорту при  реалізації концепція «Сталий розвиток»  в транспортних силових установках світу.  Запропоновано метод визначення ефективності фізико-хімічних процесів сумішоутворення і згоряння в циліндрах ДВЗ при використанні гібридного палива із «зеленим воднем» як його складової, що дозволяє визначити залежності впливу водню на рівень ефективних показників двигунів та утворення шкідливих викидів у відпрацьованих газах.

Біографії авторів

А. П. Марченко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

D.Sc.(Eng.), Professor, vice-rector for scientific work

І.В. Парсаданов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

D.Sc.(Eng.), Professor, Chief Science. Department of Engines and Hybrid Power Plants

Посилання

Сталий розвиток. Вікіпедія. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org › Sustainability.

Мартюшева О. О. "Проекти концепції сталого розвитку України: можливість їх вдосконалення та застосування". Аналітична записка // Національний інститут стратегічних досліджень (офіційний сайт). – Режим доступу: http://niss.gov.ua/doslidzhennya/nacionalna-bezpeka/proekti-koncepcii-stalogo-rozvitku-ukraini-mozhlivist-ikh.

Klaus Schwab. The Fourth Industrial Revolution / Klaus Schwab. – World Economic Forum, 2016 . – 184 pages.

Мінчев Д. С. Методи діагностики технічного стану двигунів внутрішнього згоряння на основі математичного моделювання робочих процесів: Дис. ... доктора техн. наук: 05.05.03 / Дмитро Степанович Мінчев; Одес. нац. морськ. ун-т ; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Одеса, 2023. – 385 с.

Цілі сталого розвитку та Україна. Координація імплементації Цілей сталого розвитку // Урядовий портал (офіційний сайт). – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina.

Марченко А.П. Еволюційний розвиток дизелів автотранспорту: екологічні та економічні показники / А.П. Марченко, І.В. Парсаданов, І.В. Рикова // Двигуни внутрішнього згоряння. –2023.– №1. – С.3-10.

Марченко А.П. Сфера застосування та визначення резервів підвищення ефективності згоряння в опозитних двотактних дизелях із зустрічно-протилежно рухомими поршнями / А.П. Марченко, І.В. Парсаданов, А.Г. Лал // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2019. – №1. – С.21-26.

Parsadanov I. Complex Assessment of Fuel Efficiency and Diesel Exhaust Toxicity / Parsadanov I., Marchenko A., Tkachuk M., Kravchenko S. // SAE Technical Paper. – 2020-01-2182. – 2020, doi:10.4271/2020-01-2182.

Глобальні енерго-еколого-кліматичні проблеми та невідкладність їх вирішення: [підручник] / [П.М. Каніло, Н.В. Внукова, А.М. Туренко, А.В. Гриценко]; під заг. ред. П.М. Каніло .– Харків : ХНАДУ, 2020. – 386 с.

Урахування шкідливої дії діоксиду вуглецю при комплексній оцінці витрати палива і токсичності відпрацьованих газів дизельних двигунів / І.В. Парсаданов, І.В. Рикова // Двигуни внутрішнього згоряння. – 2022.– №1. – С.35-40.

Парсаданов І.В. Наукові основи комплексного поліпшення показників паливної економічності та токсичності відпрацьованих газів дизелів вантажних автомобілів і сільськогосподарських машин: Дис... д-ра техн. наук: 05.05.03 / І.В. Парсаданов ; Нац. техн. ун-т "Харк. політехн. ін-т". — Х., 2003.

Марченко А.П. Термодинамічні основи підвищення паливної економічності транспортних дизелів за рахунок утилізації скидної теплоти: Дис. ... докт. техн. наук: 05.04.02 / А.П. Марченко // Харківський політехнічний інститут. – Харків, 1994. – 328 с.

Кравченко С. С. Конвертація стаціонарного двигуна ГД100 для роботи на низькокалорійних газових паливах: дис. ... канд. техн. наук : спец. 05.05.03 / С.С. Кравченко ; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків, 2015. – 169 с.

Савченко А. В. Вибір та обґрунтування параметрів автотракторного дизеля при його роботі на водопаливній емульсії: дис. ... канд. техн. наук : спец. 05.05.03 : галузь знань 14 / Анатолій Вікторович Савченко ; наук. керівник Марченко А. П. ; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків, 2018. – 175 с.

Шелестов М. С. Вибір та обґрунтування параметрів системи наддуву повітря високофорсованого двотактного дизеля спеціального призначення: дис. ... д-ра філософії : спец. 142 : галузь знань 14 / М.С. Шелестов; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків, 2023. – 170 с.

Лал А.Г. Підвищення ефективності згоряння в опозитному двотактному двигуні з протилежним рухом поршнів: дис. ... д-ра філософії : спец. 142 : галузь знань 14 / А.Г. Лал; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків, 2023. – 160 с.

N. Mishchenko, Determination of innovative directions and prospects for the development of patenting technological achievements in the field of automotive power plants/ Mishchenko N. // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2024. – Vol. 1 No. 13. – Р. 92-102.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-02

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДВИГУНОБУДУВАННЯ