АВТОМАТИЗАЦІЯ ВИМІРЮВАНЬ ТЕПЛОВИХ ВИТРАТ ДВИГУНА В СИСТЕМИ ЗМАЩЕННЯ ТА ОХОЛОДЖЕННЯ

Автор(и)

  • О.В. Триньов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0344-8332
  • Д.Г. Сівих Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8585-734X
  • А.М. Сергієнко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6067-1672

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2024.2.07

Ключові слова:

автотракторний дизель, теплобалансні випробування, автоматизація обробки інформації на усталених і перехідних режимах

Анотація

Представлені результати проміжного етапу дослідження процесів теплообміну в швидкохідних дизелях автотракторного типу на перехідних режимах скидання-накиду навантажень, які є характерними для дизелів цього типу. На таких режимах спостерігаються, як засвідчують результати розрахунків теплонапруженого стану деталей, що формують об’єм камери згоряння, зокрема поршнів, випускних клапанів газорозподільного механізму, значні закиди розтягувальних і стискаючих напружень у порівнянні з роботою на усталених режимах.

Саме це є причиною виникнення дефектів у вигляді тріщин на теплообмінних поверхнях зазначених деталей, обмежує моторесурс двигунів автотракторного типу. Для більш детального вивчення перехідних процесів, як основний підхід, пропонується використання загальновідомої методики теплобалансних випробувань швидкохідного дизеля, але з залученням засобів автоматизованої обробки результатів вимірювань в цифровій формі на усталених і перехідних режимах. Основну увагу пропонується зосередити на витратах теплоти – складові теплового балансу в системи змащення та охолодження. Без використання автоматизованої обробки інформації безпосередньо в моменти протікання перехідних режимів скидання-накиду навантаження отримання такої інформації по системам охолодження і змащення є неможливим. Запис перехідних теплообмінних процесів дає можливість відслідковувати вплив режимних параметрів двигуна, динаміки перехідного процесу в залежності від його тривалості, початкового і кінцевого усталеного режимів, між якими досліджується перехід. В цілому, таким чином, можна оцінювати пристосованість систем охолодження та змащення до відведення теплоти при різких змінах навантаження, уникати, або ж хоча б обмежувати зростання термічних напружень. В публікації наведено можливий варіант схемного рішення такої системи автоматизованої обробки результатів теплобалансних випробувань з максимальним залученням обладнання, яке випускається серійно і вже використовувалося раніше при проведенні теплобалансних випробувань.

Біографії авторів

О.В. Триньов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доцент, професор кафедри двигунів внутрішнього згоряння

Д.Г. Сівих, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри інформаційних технологій і систем колісних та гусеничних машин ім. О. О. Морозова

А.М. Сергієнко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

– канд.  техн. наук, доцент кафедри електричного транспорту та тепловозобудування

Посилання

Двигуни внутрішнього згоряння. Теорія : підручник / В. Г. Дяченко; За ред. А. П. Марченка. – Харків : НТУ “ХПІ”, 2008. – 488 с.

Процеси в перспективних дизелях / під ред. А. Ф. Шеховцова. – Х.: вид-во «Основа», 1992. – 352 с.

Триньов О. В. Наукові основи локального охолодження теплонапружених деталей ДВЗ: монографія / О. В. Триньов. – Х.: вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2014. – 240 с.

Методичні вказівки для лабораторної роботи «Тепловий баланс дизеля з системою газотурбінного наддуву з дисципліни «Теорія двигунів внутрішнього згоряння» бакалаврського рівня освіти / Упоряд. В. Т. Коваленко, А. П. Марченко, М. К. Шокотов. – Харків: ХДПУ, 1998. – 19 с.

STMicroelectronics STM32F103C8T6 Datasheet. octopart.com. URL: https://octopart.com/datasheet /stm32f103c8t6-stmicroelectronics-41858015.

Триньов О.В. Моделювання роботи автоматизованої системи локального багатоконтурного охолодження деталей автотракторного дизеля / О.В. Триньов, Д.Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2021. – №1. – С. 66-74.

Триньов О.В. Розробка заходів з підвищення надійності підшипникового вузла турбокомпресора автотракторного дизеля / О.В. Триньов, Д.Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2022. – №1. – С. 12-21.

Триньов О. В. Обґрунтування складу пневматичної системи для локального багатоконтурного охолодження деталей автотракторного дизеля / О. В. Триньов, Д. Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2023. – №2. – С. 13-19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-02

Номер

Розділ

ВИПРОБУВАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЯ ДВЗ