АВТОМАТИЗАЦІЯ ВИМІРЮВАНЬ ТЕПЛОВИХ ВИТРАТ ДВИГУНА В СИСТЕМИ ЗМАЩЕННЯ ТА ОХОЛОДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2024.2.07Ключові слова:
автотракторний дизель, теплобалансні випробування, автоматизація обробки інформації на усталених і перехідних режимахАнотація
Представлені результати проміжного етапу дослідження процесів теплообміну в швидкохідних дизелях автотракторного типу на перехідних режимах скидання-накиду навантажень, які є характерними для дизелів цього типу. На таких режимах спостерігаються, як засвідчують результати розрахунків теплонапруженого стану деталей, що формують об’єм камери згоряння, зокрема поршнів, випускних клапанів газорозподільного механізму, значні закиди розтягувальних і стискаючих напружень у порівнянні з роботою на усталених режимах.
Саме це є причиною виникнення дефектів у вигляді тріщин на теплообмінних поверхнях зазначених деталей, обмежує моторесурс двигунів автотракторного типу. Для більш детального вивчення перехідних процесів, як основний підхід, пропонується використання загальновідомої методики теплобалансних випробувань швидкохідного дизеля, але з залученням засобів автоматизованої обробки результатів вимірювань в цифровій формі на усталених і перехідних режимах. Основну увагу пропонується зосередити на витратах теплоти – складові теплового балансу в системи змащення та охолодження. Без використання автоматизованої обробки інформації безпосередньо в моменти протікання перехідних режимів скидання-накиду навантаження отримання такої інформації по системам охолодження і змащення є неможливим. Запис перехідних теплообмінних процесів дає можливість відслідковувати вплив режимних параметрів двигуна, динаміки перехідного процесу в залежності від його тривалості, початкового і кінцевого усталеного режимів, між якими досліджується перехід. В цілому, таким чином, можна оцінювати пристосованість систем охолодження та змащення до відведення теплоти при різких змінах навантаження, уникати, або ж хоча б обмежувати зростання термічних напружень. В публікації наведено можливий варіант схемного рішення такої системи автоматизованої обробки результатів теплобалансних випробувань з максимальним залученням обладнання, яке випускається серійно і вже використовувалося раніше при проведенні теплобалансних випробувань.
Посилання
Двигуни внутрішнього згоряння. Теорія : підручник / В. Г. Дяченко; За ред. А. П. Марченка. – Харків : НТУ “ХПІ”, 2008. – 488 с.
Процеси в перспективних дизелях / під ред. А. Ф. Шеховцова. – Х.: вид-во «Основа», 1992. – 352 с.
Триньов О. В. Наукові основи локального охолодження теплонапружених деталей ДВЗ: монографія / О. В. Триньов. – Х.: вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2014. – 240 с.
Методичні вказівки для лабораторної роботи «Тепловий баланс дизеля з системою газотурбінного наддуву з дисципліни «Теорія двигунів внутрішнього згоряння» бакалаврського рівня освіти / Упоряд. В. Т. Коваленко, А. П. Марченко, М. К. Шокотов. – Харків: ХДПУ, 1998. – 19 с.
STMicroelectronics STM32F103C8T6 Datasheet. octopart.com. URL: https://octopart.com/datasheet /stm32f103c8t6-stmicroelectronics-41858015.
Триньов О.В. Моделювання роботи автоматизованої системи локального багатоконтурного охолодження деталей автотракторного дизеля / О.В. Триньов, Д.Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2021. – №1. – С. 66-74.
Триньов О.В. Розробка заходів з підвищення надійності підшипникового вузла турбокомпресора автотракторного дизеля / О.В. Триньов, Д.Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2022. – №1. – С. 12-21.
Триньов О. В. Обґрунтування складу пневматичної системи для локального багатоконтурного охолодження деталей автотракторного дизеля / О. В. Триньов, Д. Г. Сівих // Двигуни внутрішнього згоряння. –2023. – №2. – С. 13-19.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Двигуни внутрішнього згоряння
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.