МОДЕЛЮВАННЯ РОБОТИ ЕЛЕКТРОННОЇ ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ ДЛЯ МАЛОПОТУЖНИХ ДВИГУНІВ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2025.2.07

Ключові слова:

двигуни внутрішнього згоряння, газорозподільна система, фази газообміну, електронна система керування клапанами, актуатор, моделювання, маса двигуна, економія палива, екологічність

Анотація

Переважна більшість систем двигунів внутрішнього згоряння керуються електронними блоками управління. В подальшому, максимальна автоматизація двигунів повинна обов’язково включати повну самодіючу контрольованість газообміном в циліндрах. Інноваційною ідеєю конструкції газообмінного механізму вважається електромагнітний привід розподільчих клапанів. Такі новації активно досліджуються в автомобільних двигунах, але мало інформації про застосовуються для малопотужних двигунів внутрішнього згоряння, які є базовими для малої механізації, а в воєнний час, подекуди, мають подвійне призначення. Фізична модель, що розглядається авторами, передбачає, що на заміну розподільного валу відкриттям і закриттям клапанів керують дуже швидкі електромагнітні актуатори за командою електронного блока управління. Вхідна інформація до блоку надходить від сенсорів та датчиків, що відслідковують положення колінчастого валу, тиск у впускному колекторі, температуру двигуна та швидкість обертання колінчастого валу. На виході отримають інформацію для керування положенням впускного та випускного клапанів. Технологія дозволяє змінювати моменти відкриття та закриття клапанів відносно мертвих точок та робочих тактів двигуна, впливати на тривалості відкритого та закритого станів клапанів, варіювати час перекриття (одночасного відкритого стану) клапанів, здійснювати потактове зсування фаз тощо. Для процесу моделювання системи газообміну в малопотужних двигунах внутрішнього згорання з електронним керуванням клапанами використано мову програмування C#, за допомогою об'єктно-орієнтованого підходу. Результати роботи моделі, що представлена в статті, погоджуються з даними відкритих публікацій останнього часу. Дослідження виконано на макетних зразках, які створено дослідним підбором робочих параметрів. Системні вимоги до живлення електронного блока управління достатньо низькі – можливість працювати від електричної мережи 12 В. Дослідження продемонстрували, що привід досягає бажаної потужності та вимог до продуктивності.

Біографії авторів

Л.П. Клименко, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

доктор техн. наук, професор кафедри екології

О.Ф. Прищепов, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

канд. техн. наук, доцент кафедри автоматизації і комп’ютерно-інтегрованих технологій

В.І. Андрєєв

Чорноморський національний університет імені Петра Могили

О.В. Щесюк, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

канд. техн. наук, доцент кафедри автоматизації і комп’ютерно-інтегрованих технологій

М.І. Сідєлєв, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

канд. техн. наук, доцент, в.о. завідувача кафедри автоматизації і комп’ютерно-інтегрованих технологій

Посилання

Клименко Л. П. Елементи електронних систем керування автомобільними двигунами / Л. П. Клименко, О. Ф. Прищепов, В. І. Андрєєв. — Миколаїв : Вид-во ЧДУ імені Петра Могили, 2013. — С. 62-63. — ISBN 978-966-336-289-2.

Low fuel consumption and low emissions / M. Pischger, W. Salber,F.V.D. Staay, H. Baumgarten, H. Kemper // Electromechanical valvetrain in vehicle operation. — Int. J. Autom. Technol. — 2000. — № 1. — P. 17–25.

Rebhan M. Two-stroke/four-stroke multicylinder gasoline engine for downsizing applications / Rebhan, M., Stokes, J. — MTZ Worldw, 2009, 70. — P. 40–45.

European Centers of Power : Automotive Engineering International. — 2004. — June. — P. 67.

Hoffman B. Fully Variable Valve actuation with electromagnetic Linear Motor / Hoffman, Bernhard // SIA Conference on Variable Valve Actuation. IFP Rueil. — 2006. — 30 November.

Cope D. Fully flexible electromagnetic valve actuator: design, modeling, and measurements / D. Cope, A. Wright // Paper Number 2008-01-1350.

Kim J. A new electromagnetic engine valve actuator with less energy consumption for variable valve timing / Kim J., Lieu Dennis K. // Journal of Mechanical Science and Technology. — 2007. — № 21. — Р. 602–606.

Zhao J. A fully flexible valve actuation system for internal combustion engines // B.A.Sc., Tsinghua University. — 2007.

The Third Generation of Valvetrains – New Fully Variable Valve trains for Throttle-Free Load Control / R. Flierl, M. Kluting // SAE Technical Paper Series. — Paper 2000-01-1227. — 2000.

Hoffmann W. Iterative Learning Con trol for Soft Llanding of Electromechanical Valve Actuator in Camless Engines / W. Hoffmann, K. Peterson, A. Stefanopoulou // IEEE Transport Control System Technology. — 2003. — Vol. 11. — № 2. — P. 174-184.

Renault Research : Automotive Engineering International. — 2000. — P. 114.

Stubbs A. Modeling and controller design of an electromagnetic engine valve / A. Stubbs, C. Tai, T. Tsao // Proceedings of 2001 ACC. — 2001. — P. 2890-2895.

Офіційний сайт SAE International [Електронний ресурс]: New powertrain enhancements from Valeo. — Режим доступа: http://www.sae.org/mags/aei/AFTRM/1439.

Двигатели внутреннего сгорания: Теория поршневых и комбинированных двигателей. Учебник для втузов по специальности “Двигатели внутреннего сгорания” / Под ред. А.С. Орлина, М.Г. Круглова. – М.: Машиностроение, 1983.- 372 с.

Довбиш І. О. Силові установки та джерела енергії сучасних БПЛА / І. О. Довбиш та ін. // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. — Том 34 (73). — № 5. — 2023. DOI https://doi.org/10.32782/2663-5941/2023.5/04.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-15

Номер

Розділ

ВИПРОБУВАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЯ ДВЗ