ПРОФІЛЮВАННЯ ПОВЕРХНІ ПАЛЬЦЕВОГО ОТВОРУ В БОБИШЦІ ПОРШНЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/0419-8719.2024.1.02Ключові слова:
поршень, пальцевий отвір, профіль, пластична деформація, напруженняАнотація
Мінімізація маси поршневого комплекту, що складається з трьох основних деталей – поршня, пальця і шатуна, пов’язана, в тому числі, і з можливістю зменшенням діаметра сталевого пальця. З іншого боку зменшення його діаметра неодмінно приводить до збільшення напружень в пальцевому отворі (ПО) поршня і можливому руйнуванню. Відомо, що зменшення маси поршневого комплекту від 5 до 20% призводить до підвищення вихідних параметрів ДВЗ – моменту та потужності 1% до 4,5%. Метою дослідження є визначенню можливості зниження напружень в ПО за рахунок профілювання його поверхні при зменшенні діаметра поршневого пальця. Наведено алгоритм дослідження, що складається з побудови геометричної моделі поршневого комплекту, навантаження надлишковим тиском з урахуванням пластичності матеріалу, модифікації геометрії ПО і перевірки напружень навантаженого стану. Модель умовного поршня має наступну геометрію: діаметр – 80 мм; висота – 60 мм; компресійна висота – 30 мм; діаметр пальцевого отвору – 18 мм ; відстань між бобишками – 28 мм. Матеріал поршня – сплав на основі алюмінію – АІSI 2014-0, матеріал пальця і шатуна – сталь АІSI 1020. Умови навантаження тиском: з урахуванням пластичності – нелінійне, гармонійне, 2 цикли, максимальна амплітуда – 8 МПа; перевірочне – статичне, 6,5 МПа. Виявлено зону в ПО, що зминається з залишковими деформаціями, максимальна остаточна деформація практично не відрізняється в першому та другому циклах навантаження (0,0081 проти 0,0084). Залишкові деформації мають місце на 1/3 довжини від внутрішнього краю бобишки. Абсолютні залишкові деформації наведено в вигляді розгортки зміни радіусу ПО. Максимальне значення становить близько 0,04 мм, Цей результат є основою для модифікації геометрії поверхні пальцевого отвору. Модифікована геометрія ПО отримана розточуванням циліндричної поверхні профілем, що змодельовано відповідним сплайном на геометричній моделі. Вісь розточування зміщена на 0,02 мм від осі ПО. Перевірочне моделювання показало, що усереднені навантаження по кромці моделі складають 143 для циліндричного і 107 МПа для модифікованого ПО (-25% для модифікованого профілю).
Посилання
Белогуб А. В. Новые подходы к конструированию поршней / А. В. Белогуб // Авиационно-космическая техника и технология. – 2000. – Вып. 19. – С. 201–206.
Robust Piston Design and Optimization for Assisted Analysis of Secondary Piston Motion / R. Hoffman, A. Sudjianto, X. Du, J. Stout // SAE Technical Paper 2003-01-0148. – 2003. – 12 с, doi: 10.4271/2003-01-0148.
Krzyzak Z. “Zero-wear” of piston skirt surface topography / Z. Krzyzak, P. Pawlus // Wear. – 2006. – № 260. – С. 554–561. Meng X. A new numerical analysis for piston skirt–liner system lubrication considering the effects of connecting rod inertia / X. Meng, Y. Xie // Tribol. Int. – 2012. – № 47. – С. 235–243.
Influence of pin assembly on the wear behavior of piston skirt / J. Zhang, Z. Piao, L. Δeng [et al.] // Eng. Fail. Anal. – 2018. – № 89. – С. 28–36.
Zhang J. Influence of skirt profile structure of gasoline engine piston on the friction and wear characteristics under standard conditions / J. Zhang, Z. Piao, S. Liu // Tribol. – 2018. – № 140. – С. 021703.
Investigation of wear behavior of graphite coating on aluminum piston skirt of automobile engine / J. Zhang, Z. Piao, S. Liu [et al.] // Eng. Failure Anal. – 2019. – № 97. – С. 408–415.
Рождественский Ю. В. Радиальное профилирование направляющей части поршня двигателя внутреннего сгорания / Ю. В. Рождественский, А. И. Гусев // Вестник ЮрГУ. – № 11 – 2006 – С. 73-78.
Totaro P. Introducing a New Piston Skirt Profile to Reduce Engine Friction / P. Totaro, Z. Westerfield, T. Tian // SAE Technical Paper 2016-01-1046. – 2016. – 8 с. doi:10.4271/2016-01-1046.
Белогуб А. В. Поддержка жизненного цикла тонкостенных поршней ДВС на основе технологии интегрированного проектирования и производства / А. В. Белогуб // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2010. – № 3. – С. 27–40.
Nguyen Van Duong Thermal-Stress State of the Piston During Transient Diesel Operation, Synthesis of the Piston Profile / Nguyen Van Duong, O. Bilohub, Ye. Martseniuk // International Scientific and Technical Conference on Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering. ICTM’2019: proceedings, 28–30 Nov. 2019, Kharkiv. – Cham: Springer, 2020. – С. 310–324. – (Advances in Intelligent Systems and Computing. AISC; Vol. 1113). – doi: 10.1007/978-3-030-37618-5_27.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Двигуни внутрішнього згоряння
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.