ВПЛИВ ДОБАВКИ ЗАКИСУ АЗОТУ ДО ПОВІТРЯНОГО ЗАРЯДУ НА ПОКАЗНИКИ ДВИГУНА З ІСКРОВИМ ЗАПАЛЮВАННЯМ ЗА РОБОТИ З ПОВНИМ НАВАНТАЖЕННЯМ

Автор(и)

  • Ю.Ф. Гутаревич Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4939-4384
  • М.Д. Гора Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1574-3080

DOI:

https://doi.org/10.20998/0419-8719.2024.1.05

Ключові слова:

двигун з іскровим запалюванням, закис азоту, паливо-повітряна суміш, енергетичні показники, паливна економічність, екологічні показники, забруднювальні речовини, коефіцієнт надлишку повітря, індикаторний тиск, індикаторний коефіцієнт корисної дії (к.к.д.), коефіцієнт впливу

Анотація

В статті наведені методика і результати досліджень по впливу добавки закису азоту до повітряного заряду на енергетичні та екологічні показники і паливну економічність автомобільного двигуна з іскровим запалюванням, зворотним зв’язком і каталітичним трикомпонентним нейтралізатором за роботи з повним навантаженням. Режими повних навантажень двигунів часто використовують в умовах інтенсивного руху автомобілів в містах і населених пунктах. Підвищення енергетичних показників є актуальним для спортивних транспортних засобів, енергетичних стаціонарних установок за роботи з повним навантаженням. При визначенні ефективності отримання високих енергетичних показників двигунів необхідно враховувати вплив методу на екологічні показники і паливну економічність. Відомі декілька методів підвищення енергетичних показників двигунів з іскровим запалюванням. Одним з найбільш використовуваних методів є збагачення паливо-повітряної суміші. Робота двигуна на збагаченій паливо-повітряній суміші призводить до збільшення витрати палива і погіршення екологічних показників, зокрема при використанні каталітичного нейтралізатора. Тому актуальними є визначення методів, які дозволяють поліпшити одночасно енергетичні і екологічні показники двигуна в названих режимах роботи без збільшення витрати палива. Таким методом є використання добавки кисневмісних сполук, зокрема закису азоту, до повітряного заряду. Авторами запропонована методика оцінки впливу даного методу на показники роботи двигуна в відносних величинах в порівнянні з збагаченням паливо-повітряної суміші. Проведені дослідження індикаторних показників роботи двигуна, а саме: енергетичних показників по середньому індикаторному тиску, показників паливної економічності по індикаторному к.к.д.,, екологічних показників по концентраціях забруднювальних речовин у відпрацьованих газах. Розрахунки, з використанням експериментальних даних, показали, що використанням добавки закису азоту різної величини до повітряного заряду двигуна можливо отримати більш високі енергетичні показники, поліпшення екологічних показників без погіршення паливної економічності в порівнянні з збагаченням паливо-повітряної суміші.

Біографії авторів

Ю.Ф. Гутаревич, Національний транспортний університет

доктор техн. наук, професор, професор кафедри «Двигуни і теплотехніка»

М.Д. Гора , Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»

аспірант Національного транспортного університету, завідувач сектору випробовування транспортних засобів, двигунів і моторних палив науково-виробничої лабораторії енергетики та екології транспорту

Посилання

Провести дослідження впливу особливостей конструкції нових типів колісних транспортних засобів та сучасних умов експлуатації на споживання палива і мастильних матеріалів з метою вдосконалення чинної системи нормування: звіт про НДР / ДП «ДержавтотрансНДІпроект» – Київ, 2009. – 157 с.

Yuh-Yin Wu Improving the performance of small spark-ignition engine by using oxygen-enriched intake air [Electronic resource] / Yuh-Yin Wu, K. David Huang // SAE Techn. Pap. – Oct. 2007. – № 2007-32-0004. – Mode of access: http://www.sae.org/technical/papers/2007-32-0004 (date of access:03.04.2024).

Langfield Т. The nitrous oxide. Hich-Performance manual // Veloce Publishing Limted, Dorchester, - 2006, 112 p.

Гаркуша Ю.В. Поліпшення енергетичних показників і паливної економічності бензинового двигуна в режимах повних навантажень: дис. ... канд. техн. наук: 05.05.03/ Гаркуша Юхим Володимирович; Нац. транс. ун-т. – Київ, 2010. – 146 с.

Екологія та автомобільний транспорт: навчальний посібник / [Ю. Ф. Гутаревич, Д. В. Зеркалов, А. Г. Говорун, А. О. Корпач, Л. П. Мержиєвська]. – К.: Арістей, 2006. – 292 с.

Дядченко В.Л. Покращення паливної економічності багатоциліндрових двигунів з впорскуванням бензину в режимах малих навантажень і холостого ходу: дис. ... канд. техн. наук: 05.05.03/ Дядченко Вячеслав Леонідович; Нац. транс. ун-т. – Київ, 2010. – 172 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-02

Номер

Розділ

РОБОЧІ ПРОЦЕСИ ДВЗ